Selecteer een pagina

Als je tipt dat lijstjes werken én je doet dat met zo’n titel, dan vraagt dat om een uitwerking. Dankzij deze tien tips scoor jij met je blog. Ze staan in willekeurige volgorde:

1. Zorg voor waardevolle content. Berichten waar je lezers echt iets aan hebben. Dat hoeft niet iedere keer de oplossing voor een probleem te zijn. Nee, je kunt ook inspireren of entertainen.

2. Volhouden. Als je zegt dat je iedere dag een blogtip deelt, doe dat dan ook. Hou je aan je beloftes. Met een goede blogplanning, en dankzij vooruit schrijven, is dat zelf tijdens de vakantie mogelijk. Introduceer je een nieuwe rubriek, stop dan niet na een paar weken. Een lezer blijft alleen een vaste lezer als ie echt van je op aan kan. Vergelijk het met een bedrijf. Als jij iemand inschakelt en die houdt zich niet aan de afspraken dan is de kans ook klein dat je ‘m nogmaals belt.

3. Maak het je bezoeker makkelijk. Leg ‘m in de watten. Een gebruiksvriendelijke site, waarbij er makkelijk gereageerd en doorgeklikt kan worden op andere relevante artikelen is wat mij betreft echt een must. Zorg ervoor dat-ie geen update mist; dat kan met een abonneer-functie of nieuwsbrief. Je kunt je bezoeker extra belonen door leuke acties te organiseren.

4. Let op met gesponsorde artikelen. Natuurlijk is het geweldig als je het aanbod krijgt om voor een mooi bedrag een advertorial op je site te plaatsen. Je steekt tenslotte veel tijd in je site en investeert er daarnaast in (zoals hosting, visitekaartjes voor tijdens evenementen en misschien wel een volledig eigen huisstijl met op maat gemaakt thema en eigen logo). Natuurlijk begrijpen je lezers dan dat je gesponsorde berichten plaatst, maar let er wel op dat die ook echt bij je blog passen. Schrijf je normaal over fashion, dan is een bericht over dakramen natuurlijk niet gepast. Geef je als foodblogger aan dat je clean kookt, dan maak je geen reclame voor een pakjes-en-zakjes producent. Daarnaast moet de verhouding redactioneel en commercieel niet uit balans zijn. Dat geldt ook voor de andere advertenties op je site. Vergelijk het met een tijdschrift; als dat vol advertenties staat, waardoor je als het ware naar de teksten moet zoeken dan haak je ook af.

5. Bepaal je stijl. Een aangename schrijfstijl zorgt ervoor dat je meer leest. Vergelijk het met boeken van je favoriete auteur; zijn of haar nieuwste werk kun je waarschijnlijk ook niet wegleggen. Maak je vlogs (video berichten) dan is die stijl ook heel belangrijk. Kies je ervoor om je artikel aan te vullen met beeldmateriaal zorg dan dat dit ook echt een waardevolle aanvulling is. En let op de uitstraling: heb je je blog heel professioneel opgezet dan staan amateuristische plaatjes natuurlijk niet.

6. Reageer als bezoekers een vraag stellen. Als je veel reacties krijgt dan is het bijna onmogelijk om overal op te reageren. Dat hoeft ook niet. Maar als een bezoeker een vraag stelt dan doe je dat natuurlijk wel. Een blog wordt een succes als je niet alleen zendt, maar ook ontvangt en daar op inspeelt. Misschien stelt die lezer wel een vraag waar anderen ook iets aan hebben; dan kun je er met zijn of haar toestemming ook een blog over schrijven, waarin je het antwoord geeft.

7. Analyseer – neem regelmatig een duik in de statistieken, zodat je weet wat er speelt. Waar je bezoekers naar op zoek zijn. Welke berichten in de smaak vallen. Of het plaatsen op een bepaald tijdstip het gewenste effect heeft en ga zo maar verder. Door hier goed naar te kijken en op in te spelen haal je nog meer uit je blog. Ditzelfde kun je ook doen door je berichten zoekmachine proof te maken, door volgens alle SEO-regeltjes te schrijven. Één tip: sla hier niet in door. Zorg dat berichten lekker leesbaar en interessant blijven. Nieuwe bezoekers zijn leuk, berichten die scoren ook, maar het moet wel in lijn blijven met de weg die je met site bent ingeslagen. Merk je echt dat je een andere kant op wil, communiceer dat dan duidelijk.

8. Wees actueel. Dat is niet alleen interessant voor je bezoekers, maar ook voor je score in de zoekmachines. Zelfs een populair tv-programma benoemen, zorgt dan voor meer bezoekers. Actueel zijn, kun je helemaal in de stijl van je eigen blog doen. Denk bijvoorbeeld aan het lijstje van foodbloggers dat ik maakte, omdat ze deelnamen aan de Nationale Eettest van BNN. Tijdens en na de aflevering is dit veelvuldig opgezocht (en bekeken via mijn social media kanalen).

9. Vergeet je social media niet. Als ik op BlogQueen kijk – maar ik zie het ook op mijn andere blogs – dan zijn Facebook, Twitter, maar ook LinkedIn en Google+ erg belangrijk bij het bereiken én (nog belangrijker) het behouden van je lezers. Zorg dus dat je ook je profielen interessant en actueel houdt.

10. Zorg dat je site ook op mobiele apparaten beschikbaar is. Een responsive thema is echt een must. In 2014 werd namelijk bijna de helft van de websites bezocht met een mobiel apparaat, zoals smartphone en tablet.