Als je tipt dat lijstjes werken én je doet dat met zo’n titel, dan vraagt dat om een uitwerking. Dankzij deze tien tips scoor jij met je blog. Ze staan in willekeurige volgorde:
1. Zorg voor waardevolle content. Berichten waar je lezers echt iets aan hebben. Dat hoeft niet iedere keer de oplossing voor een probleem te zijn. Nee, je kunt ook inspireren of entertainen.
2. Volhouden. Als je zegt dat je iedere dag een blogtip deelt, doe dat dan ook. Hou je aan je beloftes. Met een goede blogplanning, en dankzij vooruit schrijven, is dat zelf tijdens de vakantie mogelijk. Introduceer je een nieuwe rubriek, stop dan niet na een paar weken. Een lezer blijft alleen een vaste lezer als ie echt van je op aan kan. Vergelijk het met een bedrijf. Als jij iemand inschakelt en die houdt zich niet aan de afspraken dan is de kans ook klein dat je ‘m nogmaals belt.
3. Maak het je bezoeker makkelijk. Leg ‘m in de watten. Een gebruiksvriendelijke site, waarbij er makkelijk gereageerd en doorgeklikt kan worden op andere relevante artikelen is wat mij betreft echt een must. Zorg ervoor dat-ie geen update mist; dat kan met een abonneer-functie of nieuwsbrief. Je kunt je bezoeker extra belonen door leuke acties te organiseren.
4. Let op met gesponsorde artikelen. Natuurlijk is het geweldig als je het aanbod krijgt om voor een mooi bedrag een advertorial op je site te plaatsen. Je steekt tenslotte veel tijd in je site en investeert er daarnaast in (zoals hosting, visitekaartjes voor tijdens evenementen en misschien wel een volledig eigen huisstijl met op maat gemaakt thema en eigen logo). Natuurlijk begrijpen je lezers dan dat je gesponsorde berichten plaatst, maar let er wel op dat die ook echt bij je blog passen. Schrijf je normaal over fashion, dan is een bericht over dakramen natuurlijk niet gepast. Geef je als foodblogger aan dat je clean kookt, dan maak je geen reclame voor een pakjes-en-zakjes producent. Daarnaast moet de verhouding redactioneel en commercieel niet uit balans zijn. Dat geldt ook voor de andere advertenties op je site. Vergelijk het met een tijdschrift; als dat vol advertenties staat, waardoor je als het ware naar de teksten moet zoeken dan haak je ook af.
5. Bepaal je stijl. Een aangename schrijfstijl zorgt ervoor dat je meer leest. Vergelijk het met boeken van je favoriete auteur; zijn of haar nieuwste werk kun je waarschijnlijk ook niet wegleggen. Maak je vlogs (video berichten) dan is die stijl ook heel belangrijk. Kies je ervoor om je artikel aan te vullen met beeldmateriaal zorg dan dat dit ook echt een waardevolle aanvulling is. En let op de uitstraling: heb je je blog heel professioneel opgezet dan staan amateuristische plaatjes natuurlijk niet.
6. Reageer als bezoekers een vraag stellen. Als je veel reacties krijgt dan is het bijna onmogelijk om overal op te reageren. Dat hoeft ook niet. Maar als een bezoeker een vraag stelt dan doe je dat natuurlijk wel. Een blog wordt een succes als je niet alleen zendt, maar ook ontvangt en daar op inspeelt. Misschien stelt die lezer wel een vraag waar anderen ook iets aan hebben; dan kun je er met zijn of haar toestemming ook een blog over schrijven, waarin je het antwoord geeft.
7. Analyseer – neem regelmatig een duik in de statistieken, zodat je weet wat er speelt. Waar je bezoekers naar op zoek zijn. Welke berichten in de smaak vallen. Of het plaatsen op een bepaald tijdstip het gewenste effect heeft en ga zo maar verder. Door hier goed naar te kijken en op in te spelen haal je nog meer uit je blog. Ditzelfde kun je ook doen door je berichten zoekmachine proof te maken, door volgens alle SEO-regeltjes te schrijven. Één tip: sla hier niet in door. Zorg dat berichten lekker leesbaar en interessant blijven. Nieuwe bezoekers zijn leuk, berichten die scoren ook, maar het moet wel in lijn blijven met de weg die je met site bent ingeslagen. Merk je echt dat je een andere kant op wil, communiceer dat dan duidelijk.
8. Wees actueel. Dat is niet alleen interessant voor je bezoekers, maar ook voor je score in de zoekmachines. Zelfs een populair tv-programma benoemen, zorgt dan voor meer bezoekers. Actueel zijn, kun je helemaal in de stijl van je eigen blog doen. Denk bijvoorbeeld aan het lijstje van foodbloggers dat ik maakte, omdat ze deelnamen aan de Nationale Eettest van BNN. Tijdens en na de aflevering is dit veelvuldig opgezocht (en bekeken via mijn social media kanalen).
9. Vergeet je social media niet. Als ik op BlogQueen kijk – maar ik zie het ook op mijn andere blogs – dan zijn Facebook, Twitter, maar ook LinkedIn en Google+ erg belangrijk bij het bereiken én (nog belangrijker) het behouden van je lezers. Zorg dus dat je ook je profielen interessant en actueel houdt.
10. Zorg dat je site ook op mobiele apparaten beschikbaar is. Een responsive thema is echt een must. In 2014 werd namelijk bijna de helft van de websites bezocht met een mobiel apparaat, zoals smartphone en tablet.
Wat een handige tips, hier heb ik echt wat aan!
Dankjewel.
Leuk! Dankjewel. Ik ga tipdagen (categorie) toevoegen.
Hi Patricia,
ik heb een vraag over tip #8
Hoe wil je met een artikel over een actueel onderwerp concurreren met alle andere websites? Bij algemene en actuele onderwerpen krijg je toch snel te maken met de nieuwssites en die hebben toch vaak meer autoriteit, vind jij niet?
Wat tip8 betreft, heb je wat ‘hard’ nieuws betreft natuurlijk gelijk. Daar kun je niet tegen de Nu.nl’s op. Maar juist als je een andere aanleiding gebruikt dan kan Google je juist spotten en in het Google nieuws overzicht zetten. Daar worden alle relevante berichten namelijk gebundeld. Als je dan net een andere invalshoek hebt dan kun je flink scoren. En als je naar Boer Zoekt Vrouw kijkt – wat ook actueel is – dan zie je dat heel veel mensen dat via twitter volgen. Als je daar dan wat over plaatst en je gebruikt de hashtag #bzv dan zul je zien dat die kijkers ook bezoek aan je site brengen. Als je het bericht goed aan je business hebt gekoppeld dan is dit wel de eerste kennismaking met je bedrijf. Daarom is het ook zo belangrijk dat het actuele nieuws ook echt relevant voor je is. Zoek altijd naar die relevante link.
Zoiets als: we kijken met al onze gasten naar boer zoekt vrouw? #bzv
@Jel, als dat de waarheid is, dan is dat natuurlijk een prachtig verhaal. Hoe jullie vanuit Portugal allemaal voor de buis zitten om maar niets te missen. En zelfs gasten die eigenlijk in hun vakantie geen tv kijken, maken hier een uitzondering van. Ja, dan wordt dat zeker op social media ook gelezen. Als je maar gebruik maakt van de hashtag als je zoiets op Twitter dan gaat delen. En op Facebook kun je aanvullen met de vraag. Zitten jullie er zo klaar voor. Wij hier in Portugal wel.
Bedankt Patricia! Iedereen heeft PT tv, bbc etc en dvd. . Wordt zelden gebruik van gemaakt . Maar soms wordt er bij ons voorzichtig aangeklopt: kijken jullie ……… ….. denk ook maar aan de voetbal! Nou dan kijken wij altijd. Klant is koning! Ook wel gezellig hoor om contact te maken met je gasten! Met een wijntje kijken we dan tv.
Beantwoorden
Hier heb je het mis:
“…dan kan Google je juist spotten en in het Google nieuws overzicht zetten.”
In Google Nieuws komt je site alleen maar als deze is geaccepteerd als nieuwsbron en dat duurt erg lang. Wanneer het zover is, zijn de onderwerpen waarover je blogt echt geen issue meer. Verder vind ik het erg gevaarlijk om regelmatig over onderwerpen te bloggen die niet aansluiten op je niche. Het is juist de kans om in Google beter te scoren wanneer ALLE post’s over gerelateerde onderwerpen gaan. Mix je te veel met niet-relevante onderwerpen, dan zal Google je niet als dé autoriteit zien! Eenvoudig voorbeeld: Wanneer je op deze blog regelmatig wat recepten publiceert, dan zal dit niet helpen.
PS. Heb je nog een voorbeeld van een business idee dat aansluit op boer zoekt vrouw?
Wat Google Nieuws betreft, heb ik het zelf ervaren met een ander blog dat ik beheerde. Alleen weet ik niet hoelang het heeft geduurd voordat deze als nieuwsbron werd geaccepteerd. Ik heb het domein namelijk overgenomen toen er al langer (relevante) content op werd geplaatst.
Relevantie is inderdaad essentieel. Dat benoem ik ook iedere keer: zorg voor een duidelijke koppeling tussen actualiteit en het onderwerp waar je over blogt. Ga niet zomaar schrijven, omdat iets actueel is. Dat doe ik niet alleen met Google in het achterhoofd, maar met wat mij betreft de belangrijkste partij: de lezer. Mijn lezers hier zullen het inderdaad niet gaan waarderen als ik opeens recepten ga delen op BlogQueen. Dat doe ik dus ook niet.
En als ik ga brainstormen over wat je allemaal met bzv kan doen, dan ben ik nog wel even bezig. Een paar voorbeeldjes: als jezelf in de agrarische sector werkzaam bent, dan is zo’n melding natuurlijk hartstikke leuk. De kijker krijgt zo toch ook een kijkje achter de schermen bij een boerenbedrijf. Misschien zit je net als boer Tom wel in de tulpen, dan kun je ook meer uitleg geven over hoe dat werkt. Want mensen zijn toch weer geïnteresseerd in hoe dat werkt. Werk je bij een bureau voor relatiebemiddeling, dan kun je ook aangeven hoe je als bureau bijvoorbeeld zo’n speeddate sessie doet (mocht je dat doen). Verkoop je hippe regenlaarzen, dan kun je er aan refereren (en dat hoeft niet in een blog, maar kan ook alleen op social media) dat die ook ideaal zijn voor in de modder op de boerderij. Als je goed brainstormt, dan kun je heel veel relevante zaken bedenken.
“…Mijn lezers hier zullen het inderdaad niet gaan waarderen als ik opeens recepten ga delen op BlogQueen.”
Je volgers waarderen ook niet wanneer je niet-relevante tweets over Boer zoekt vrouw op hun timeline plaats. Dus niet doen!
Daarom deel ik ook niets wat niet relevant is. En wat het BZV-vb betreft; dat doe je dus alleen als je een goede link met je eigen onderwerp kunt leggen. Fijne zondag, Olaf.
Leuke, handige tips 🙂
Bedankt Patricia! Iedereen heeft PT tv, bbc etc en dvd. . Wordt zelden gebruik van gemaakt . Maar soms wordt er bij ons voorzichtig aangeklopt: kijken jullie ……… ….. denk ook maar aan de voetbal! Nou dan kijken wij altijd. Klant is koning! Ook wel gezellig hoor om contact te maken met je gasten! Met een wijntje kijken we dan tv.
Een aantal paste ik al toen, maar toch heel erg fijn om weer eens gelezen te hebben .
Patricia weet je toevallig zo als je in je statistieken kijkt en daar staat ook onbekende zoektermen bij .Wat houd dit precies in?