Selecteer een pagina

Wie moeten je lezers echt volgen? Een heel eenvoudig idee, waar je waarschijnlijk wel al een idee bij hebt. Maar heb je er ook al eens over geschreven?

Wie kies je dan?

Ik zie het op een aantal blogs al regelmatig voorbij komen; blogpost waarbij ze andere bloggers tippen (en ik heb het geluk ook al een aantal keer gehad om zelf vermeld te worden, bijvoorbeeld bij Hendrie, Blogtrommel en bij de schattige Saloua bij wie ik in de klas was) . Zelf doe ik dat ook met de blog5. Maar wie kies je dan he? Natuurlijk kun je je netwerk in het zonnetje zetten, zoals ik eerder al schreef. Maar als je echt bloggers tipt die ook van toegevoegde waarde zijn voor je lezers, dan kies je ook bloggers van buiten je netwerk. En het hoeven natuurlijk geen bloggers te zijn he, je kunt dit ook gebruiken om bepaalde inspirerende gebruikers van social media-kanalen te benoemen of juist interessante sites. Wie moeten je lezers echt volgen, is dus een ruim begrip.

Kies je dan echt voor bloggers die over hetzelfde onderwerp schrijven? Ja, natuurlijk! Zo heb ik een tijdje geleden vijf andere bloggers in het zonnetje gezet. ‘Wie zet z’n concurrentie nu in de schijnwerpers’, heb je toen misschien wel gedacht. Nou, ik zie het dus zelf helemaal niet zo. Ik denk dat we elkaar allemaal aanvullen. En als mijn lezers die andere bloggers ook in hun blogrondje meenemen, dan vind ik dat alleen maar leuk. We brengen tenslotte allemaal berichten over bloggen, maar wel op onze eigen manier met onze eigen focus.

Wie dient je doelgroep te kennen?

Wie dient jouw doelgroep echt te kennen. Voor die mensen kies je. Hoe je ze vervolgens beschrijft, dat maakt niet eens zozeer uit. Met deze blogpost lever je als het ware een service aan je lezers. Dankzij jou ontdekken ze weer andere interessante bloggers, social media kanalen of websites. Wat is er nu leuker dan op een luie zondag middag online te struinen langs interessante informatie.

Als je er voor kiest om de bloggers (of de Facebook-pagina’s, Instagram-accounts, Tweeps, websites – noem maar op wie er gevolgd kan worden) echt uitvoerig te beschrijven, dan kan je dit ook extra verkeer op leveren. Als je de persoon die jij tipt, namelijk meldt dat je dat doet dan kan dat je een vermelding op Facebook opleveren, of bijvoorbeeld een retweet. Zo leren ook de volgers van de persoon die jij tipt ook jouw blog kennen. Een fijne wisselwerking niet waar?

Wie moeten jouw lezers echt volgen? Ik lees het vandaag graag.

bloggen_tips_365dagen_wie_volgen