Selecteer een pagina

Wat als… dit is zo’n hypothetische vraag, waarmee je ontzettend veel kanten op kunt op je blog. Het maakt niet uit waar je over schrijft of wat je doelgroep is; hier kun je altijd wel iets mee. Denk er maar eens over na; ook jij bedenkt gegarandeerd een vermakelijke blogpost rond een ‘wat als…’ vraag.

Wat als… werkt!

Het voordeel van een hypothetische vraag, zoals ‘wat als…’ of ‘stel dat’, is dat het je fantasie aan het werk zet. Het heeft namelijk al een vooronderstelling in zich, waarmee je het denkproces van de lezer op gang kunt brengen. Wat een hypothese precies is, lees je trouwens hier. Mij gaat het niet zozeer om wat het is, maar wat het resultaat is.

Voor mij werkt zo’n ‘wat als…’ ook perfect als trigger om het bericht te lezen. Je gaat namelijk zelf meteen denken wat je er zelf van zou vinden en bent dan nieuwsgierig naar de mening van de desbetreffende blogger. Heeft die een heel andere visie dan reageer je natuurlijk op zijn bericht en kan er ook een mooie conversatie ontstaan. Hebben jullie die ervaring ook?

Wat als… positief effect

Zo’n hypothetische vraag heeft sowieso positieve effecten. In coachingsgesprekken worden deze bijvoorbeeld vaak gebruikt om mensen positiever naar zaken te laten kijken. Alle randzaken worden even vergeten; je denkt alleen aan wat je zou willen bereiken als alle omstandigheden goed zouden zijn. Juist daardoor kan een gewenste situatie worden gevisualiseerd, waardoor je ook duidelijker voor ogen hebt welke stappen je dan moet nemen. Je ziet wat er nog niet is, maar wel mogelijk is. Zo wordt het onmogelijk toch mogelijk. En nog meer over hoe deze vragen je gedrag beïnvloeden.

En wist je dat we er ook nog eens creatiever van worden; dat blijkt uit onderzoek van Polman en Emich. Als iemand anders een probleem heeft, kunnen we zo diverse oplossingen bedenken. Als we zelf in dat schuitje zitten, is dat soms een stuk lastiger. Die helikopterview is toch makkelijker als je geen betrokken partij bent. Herkenbaar of niet?

Wat als… op je blog

Maar wat doe je hier nu mee op je blog. Nu kan ik voorbeelden geven of moet ik nu eigenlijk schrijven ‘Wat als jij geen onderwerp voor een blogpost kunt bedenken’. Misschien zet dat je wel aan het denken en heb je zo een rijtje met onderwerpen die je nog kunt benutten. Je kunt ‘m natuurlijk ook gewoon aan je lezers stellen… ‘Wat als ik geen onderwerp voor een blogpost kan bedenken’ – wie weet komen ze wel met tips of zelfs concrete voorstellen waar je over kunt schrijven.

Voor de zakelijk blogger is dit een ideale gelegenheid om je expertise te laten zien. Wat zou jij doen als… Je kunt er zelfs een terugkerende rubriek van maken, waarin je voorbeelden uit je branche zo kunt benutten dat je er een anoniem verhaal van te maken. Maar je kunt de volgers van je bedrijf natuurlijk ook vragen of ze een ‘wat als…’ vraag voor jou hebben. Die kun je op je blog dan toelichten.

Wat als ik…

Of ik zelf ook zo’n ‘wat als’ vraag heb… Nou… er is er één die al vanaf het begin van deze challenge door m’n hoofd spookt, maar vooralsnog zie ik het nog steeds rooskleurig in…

Wat als ik echt geen 365 verschillende onderwerpen weet…

bloggen_tips_365dagen_wat- als-hypotetisch