Selecteer een pagina

Facebook: doelgroep in de gaten houden. Ja daar is dit sociale netwerk de perfecte plek voor. Je kunt hier zoveel meer dan je blog promoten. Op dit platform leer je je doelgroep echt beter kennen. Daarnaast kun je er ook nog contact hebben met vak- of bloggenoten. En ook dat is natuurlijk inspirerend.

Facebook & je blog

Heb je al een Facebook-pagina voor je blog of een zakelijke pagina voor je bedrijf? Dan is dat natuurlijk de plek waar je sowieso je blogberichten op deelt. Wat dat betreft is Facebook toch een heel laagdrempelige manier om je berichten extra onder de aandacht te brengen. Aan de ene kant kun je bekenden laten zien wat je doet, en aan de andere kant kun je er zo makkelijk contact houden met je volgers.

Heb je nog geen pagina let dan even op het volgende. Je mag namelijk voor je blog of bedrijf geen persoonlijke profiel (dus met vrienden) beginnen. Dit mag alleen een pagina zijn (met likes dus). Gebruik je een persoonlijk profiel wel zakelijk, dan kan Facebook ‘m gewoon sluiten en omzetten naar pagina waardoor je zo het contact met je fans kwijt kunt zijn. Daar schreef ik dit al over.

Sparren in Facebook-groepen?

Facebook is natuurlijk de ideale plek om je doelgroep beter te leren kennen. Je kunt makkelijk het gesprek met ze aangaan als ze op een bericht van je reageren. Achter de schermen kun je via je pagina ook berichten ontvangen van de personen die je geliked hebben (en vergeet daarbij je overige box niet eens te bekijken). Maar waar je nog meer uit kunt halen zijn Facebook-groepen. Je kunt er natuurlijk zelf één starten, zoals ik deed. Maar waarom maak je niet gebruik van de voor jou relevante populaire groepen?

Facebook-groepen heb je echt over allerhande onderwerpen. Je hebt de handige Durf te vragen-groepen waar je bijvoorbeeld als je Facebook-vragen, WordPress-kwesties of ondernemers-issues in de groep kunt gooien. Van origine ben ik natuurlijk journalist dus ik zit ook bij journalisten-netwerken en klets daar over de huidige markt. Die zullen er dus in jouw branche ook zijn. Of wat denk je van een groep met bloggers die over hetzelfde onderwerp bloggen. Dan hoor je wat er speelt in je tak van sport.

Facebook doelgroep ‘bespioneren’

Je doelgroep zal ook actief zijn in Facebook-groepen. Als je daar lid van wordt, kun je ze als het ware ‘bespioneren’. Je leest mee en blogt over zaken waar echt vraag naar is. Als je je bericht hebt geschreven, kun je zelfs een berichtje achterlaten met je link. Voelt dat niet helemaal goed (ik hou daar zelf ook niet van), dan stel je jezelf gewoon netjes voor en dan geef je ook aan dat mensen vragen aan jou als professional kunnen stellen. Vertel – als dat mogelijk is – dat je altijd op zoek bent naar invalshoeken voor je blog. Dat je wil weten wat er onder je doelgroep leest; met een beetje geluk krijg je zo ook nog wat onderwerpen in de schoot geworpen.

Let wel op: niet in iedere groep wordt het gewaardeerd als je over jezelf schrijft; dit kan ook gezien worden als reclame maken. In de durf te vragen groepen is dat uit den boze. Daar gaat het om elkaar helpen; kijk en je doelgroep kun je natuurlijk wel helpen door een linkje te plaatsen naar een blogpost die echt meerwaarde heeft. Een bericht dat echt antwoord geeft op de vraag van de topic-starter. Kijk dan gebruik je Facebook ook nog eens om je lezers uit te breiden; er zitten namelijk altijd lezers bij die je blog nog niet kennen. Twee vliegen in één klap: goede ideeën en meer bekendheid.

Facebook-Queen Anne Raaymakers schreef er trouwens een interessant artikel over.

bloggen_tip_365dagen_facebook_doelgroep_groepen