Selecteer een pagina

Anekdotes brengen leven in je teksten. Met een humoristische vertelling over iets wat je overkomen is, geef je lezers op een aangename wijze een kijkje in je leven of bedrijf. Je mag dit korte verhaal zelfs een beetje overdrijven, want – zo wordt op Wikipedia beschreven – ‘een anekdote is een vermelding van een triviale gebeurtenis waarvan het niet zeker is of deze op feiten berust’.

Waarom anekdotes delen?

“Heeft de geïnterviewde niet nog wat mooie anekdotes?” Dat is een vraag die in de journalistiek – en dan met name in de bladenwereld, waar veel persoonlijke verhalen worden geschreven – vaak wordt gesteld. Waarom? Zo’n anekdote brengt de tekst meer tot leven. Je hebt het idee dat je de geïnterviewde daardoor beter leert kennen. Dat geldt dus ook voor bloggers; deel jij anekdotes dan geeft dat net iets extra’s aan je blog. Het maakt het persoonlijk.

Blog je heel persoonlijk dan mag je best omschrijven hoe je af en toe ook stuntelt. We begaan allemaal wel eens een blunder. Blog je zakelijk dan zijn niet alle anekdotes even succesvol. Natuurlijk kan je iets bijzonders met een klant zijn overkomen. Daar kun je ook over schrijven, maar let wel op. Bespreek dit met je klant; vraag of je het voorval mag gebruiken. Of hou het vrij algemeen; zodat niemand weet wie de betreffende klant was. Het gaat ook niet om die persoon, maar om wat er gebeurde.

Bepaal als zakelijk blogger de grens

Werkzaam in een branche waarin het not done is om met informatie naar buiten te komen? Vraag je dan af wat voor meerwaarde het heeft voor je bedrijf. En lees teksten van bijvoorbeeld artsen of psychologen die er wel voor hebben gekozen. Hoe pakken zij dat aan. Misschien ontdek je zo wel een manier waarop je het wel kan omschrijven. Maar dat doe je niet als anekdote. Absoluut niet, want dan kunnen klanten toch het idee krijgen dat je ze te kakken zet. Anekdotes zijn tenslotte toch ook humoristisch. Kortom weer iets om over na te denken voor de zakelijk blogger.

bloggen_tip_365dagen_anekdotes_humor_vertrouwd