Selecteer een pagina

Tags (vragenlijsten) zijn op dit moment erg populair onder bloggers. Er zijn echt ontzettend veel van dit soort vragenlijstjes bedacht. Misschien heb je gister het overzicht al ontdekt; en dan zie je wat er mogelijk is. Vooral persoonlijk bloggers geven zichzelf bloot, maar ook zakelijk liggen hier kansen.

– het gaat in dit geval dus om de vragenlijst(en) die ook wel tag(s) worden genoemd en niet om het technische aspect

Hoe werken tags?

Bloggers zijn dol op tags (vragenlijst). Waarom? Het is een eenvoudige manier om weer een onderwerp voor een blogpost te scoren. Zeker als een andere blogger je vraagt of je de tag wil invullen, dan hoef je niet eens na te denken over een onderwerp. Dan moet je alleen even ‘zwoegen’ op de uitvoering daarvan. Vervolgens pluk je er de vruchten van, omdat je je bericht ook via de tagger weer onder de aandacht kan brengen. Je ziet namelijk heel vaak dat deze trots de resultaten delen, bijvoorbeeld via social media, maar ook via overzicht berichten.

Hoe tags werken? Je hebt drie verschillende mogelijkheden.

  1. Je bedenkt zelf de vragen; en hebt zo dus een nieuwe tag bedacht. Hier schrijf ik later in deze post nog meer over. Dat heeft namelijk zo zijn voordelen. Als bedenker schrijf je dus het bericht, waarin je de vragen op een rijtje zet (en eventueel zelf beantwoord, of linkt naar een ander bericht waarin je dat doet). Wil je er zeker van zijn dat de tag geen stille dood sterft, dan kun je zelf al een aantal bloggers vragen. In het bericht benoem je ze. Vraag daarbij of zij linken naar jouw bericht (de oorspronkelijke tag, dus) en ‘m ook weer doorgeven.
  2. Je wordt gevraagd om de tag in te vullen; zoals hierboven beschreven kan iemand je dus benoemen. Geen interesse geef dat dan ook netjes aan, dan kan die blogger iemand anders benaderen. Maar het leukste is natuurlijk wel dat je meedoet. Dan beantwoord je de vragen, link je naar het bericht waar het allemaal mee begon (het bedenk-bericht van de tag) en vraag je andere bloggers of ze de tag ook willen invullen. Stuur de blogger die je uitgenodigd heeft (en de bedenker, als je al wat rondes verder bent) ook een linkje naar jouw versie van deze tag.
  3. Je zoekt nog een leuke tag om in te vullen? Dan kies je gewoon voor één van deze tags uit het overzicht. Ook hier geldt; wel zo netjes om de bedenker te vermelden. Als je hem of haar een berichtje stuurt, deelt deze blogger het misschien ook nog wel op social media.

Zelf bedenken (zakelijke) kans!

Nu denk je als zakelijk blogger waarschijnlijk: dit is toch niets voor mij! Nou, wat invullen betreft is het merendeel van de tags niet interessant. Natuurlijk kun je ‘m wel iets naar je branche toeschrijven, maar dan kun je beter een nieuwe tag bedenken. Okay, daar moet je even voor gaan zitten – je wil tenslotte wel een relevante tag opzetten – maar daarna pluk je hier echt de vruchten van af. Zeker als je andere bloggers vraagt om je tag in te vullen. Met name de business-to-consumer bloggers kunnen hier qua bekendheid veel winnen.

Een zelfbedachte tag kan namelijk een ware hype worden. Moet je je voorstellen dat verschillende bloggers (misschien wel met duizenden volgers) je tag kiezen om in te vullen. Als ze netjes de link naar jou als oorspronkelijke bedenker toevoegen en dat ook melden op social media, dan kun jij zo ook meer bezoekers verwachten. Als het interessante vragen zijn, zijn bezoekers namelijk maar al te nieuwsgierig naar wie die tag heeft ingevuld. Kijk naar ProjectPositief van Dagmar Boer. Natuurlijk omvat dat nog meer dan alleen de tag, maar die wordt zo vaak ingevuld dat haar initiatief veel aandacht krijgt. Dat laat meteen zien waarom het bedenken van een eigen tag voor iedere blogger (ook de persoonlijke) een boost kan betekenen voor je blog.

BlogQueen heeft ook een eigen tag: Blogspiratie!

tags_vragenlijst_bedenken_werkwijze