Publiciteit gezocht! Geen betere vorm van reclame voor je blog dan een interview in één van de bekende tijdschriften, kranten of zelfs op tv of radio. Dit zorgt niet alleen voor een piek in je bezoekerscijfers, maar ook voor de mogelijkheid om er een bericht over te schrijven.
Publiciteit genereren
Die media kloppen meestal niet uit het niets aan; publiciteit zul je moeten genereren. Dat kun je op verschillende manieren doen. Zo is een goede profilering van belang. Zorg dat iedere journalist jou echt als de specialist op dit vlak ziet. Als je kijkt naar TwijfelMoeder was dat zo geregeld; ik schrijf als enige over dit taboe-onderwerp. Na de lancering van de site hingen er dan ook verschillende journalisten aan de lijn.
Nu kun je journalisten ook zelf benaderen. Heb je echt nieuws (dus niet hoeveel bezoekers je per maand hebt; dat is alleen publiciteit waard als het om extreme aantallen gaaf), dan kun je er voor kiezen om een persbericht te schrijven en deze onder de media te verspreiden. Staar je hierbij niet blind aan de grote namen, maar zorg ook dat het lokale huis-aan-huis blad je bericht krijgt. Regionale media zullen eerder geneigd zijn om het persbericht over te nemen. Dat heeft twee redenen: de gunfactor ligt hoger, want je behoort zelf tot hun lezerspubliek. Daarnaast hebben ze vaak simpelweg te weinig personeel om alles zelf te schrijven. Janneke van Heugten heeft nog een aantal tips op een rijtje gezet om publiciteit te genereren.
Journalist of blogger zoekt…
Wist je dat er daarnaast een platform is waar kandidaten voor interviews worden gezocht? Publiciteit in landelijke, grote kranten of tijdschriften, is dan zo geregel. In de Facebook-groep Roept U Maar (RUM) zetten zij hun oproepjes. Er is daarnaast een studentenversie. Dat interview wordt misschien niet gepubliceerd in een bekend magazine, maar je kunt wel vragen of ze het mag overnemen op je eigen site. Althans als jij tevreden bent over de tekst. Belangrijk bij publiciteit is, is dat het geen afbreuk doet aan je eigen profilering.
Ook veel bloggers zijn op zoek naar interviewkandidaten. Het lijkt of de één na de ander de kansen van het interview ontdekt. Niet vreemd, zelf noemde ik dit ook al. Het is namelijk, snel, effectief en uniek. Als je hier aan meewerkt, zorg dan wel dat er direct wordt gelinkt naar je blog. Overwegingen vooraf: past de doelgroep van het blog bij jou, doet het format geen afbreuk aan je eigen profilering. Is het wat jou betreft een mooie publiciteit mogelijkheid? Grijp ‘m dan. Tevreden met de publicatie? Dan schrijf je natuurlijk een bericht, waarbij je linkt naar het interview. Is meteen weer een post in je reeks (dagelijkse) berichten.
Ik schrijf deze tip, omdat ik geïnspireerd ben door blogger Daniëlle. Zij heeft haar cv op Pinterest gemaakt en daar staan echt heel veel leuke interviews in. Kijk maar eens hier.
Wat een handig artikel! Die Facebook groep ga ik eens bezoeken.