Selecteer een pagina

Locatie van bezoekers van je blog is ook belangrijk; dit is weer zo’n handig gegeven dat je kunt halen uit Google Analytics. Hoe je hier je voordeel mee kunt doen en waar je die functie vindt, vertel ik vandaag.

Waar vind ik de locatie van bezoekers in Google Analytics?

Waarschijnlijk heb je bij het realtime-overzicht al gezien dat op het landkaartje de locatie van je bezoekers van dat moment wordt aangegeven. Vaak zal dat in Nederland zijn, maar nog leuker zijn de exotische bezoekers, die zich op locaties aan de andere kant van de wereld bevinden. Als je op het oranje bolletje klikt, ontdek je zelfs in welke plaats die bezoeker zit.

Nu check je je realtime statistieken natuurlijk niet continu, dus je wil ook over een bepaalde periode de locatie van bezoekers weten. Natuurlijk kun je dit ook terugvinden. Daarvoor ga je naar Doelgroep en klikt verder op Geo en dan Locatie. Rechts bovenin kun je dan de periode aangeven waarin je de locatie wil bekijken. Onder de wereldkaart kun je dan aangeven of je de bezoekers wil onderverdelen op land, plaats, continent of subcontinent. Als je in land op Nederland klikt, kun je ook nog zien uit welke provincies de bezoekers komen. En voor de gevorderde Analytics gebruiker, kijk ook eens bij de mogelijkheden om een secundaire dimensie toe te voegen.

Wat kan ik hier nu mee?

Nu je de locatie van bezoekers weet, kun je er voor kiezen om hier op in te spelen met je berichten. Komt het grootste deel van je bezoekers uit de regio waarin je woont of werkzaam bent – en is dat ook je doelgroep – dan kun je het dus lokaal houden. Gebruik dan voorbeelden uit de regio voor extra betrokkenheid. Je zult zien dat je dan ook sneller reacties op berichten krijgt.

Als je bekijkt in welke provincie een bepaald bericht populair is, dan kun je die informatie ook gebruiken ter inspiratie van een bericht. Kijk naar het bericht ‘Seks… Van deze bloggers krijg je rode oortjes’. Dat is sinds de plaatsing tot het moment van schrijven bijna 1200 keer gelezen. Van die lezers komt 11,6 % uit Amsterdam. Nu is dat niet zo vreemd, maar het percentage van de Noorderlingen valt op. Grou (3,72%), Leeuwarden (3,29%), Heerenveen (2,68%) en Groningen (1,99%) staan allen in de top 10 en zijn samen goed voor 11,68 %. Wil je een opvallend bericht publiceren, dan zou ik dus kunnen kiezen voor ‘Hete donders die Noorderlingen’ en zo de cijfers benoemen.

Nog meer uit Google Analytics halen

Zie je die laatste suggestie wel zitten om de locatie van bezoekers te gebruiken, dan werkt de zoekwijze alleen iets anders. Voor de beginnende Google Analytics gebruiker, is dit wat mij de makkelijkste werkwijze. Volg de tip van een paar dagen geleden om het best gelezen bericht te spotten. Klik op de titel van het bericht wat je verder wil analyseren en ga dan naar secundaire dimensie (staat boven pagina). In het rijtje dat bij secundaire dimensie tevoorschijn komt, ontdek je Plaats bij Gebruikers. Zo spot je dus de locatie van bezoekers van het door jou gekozen bericht.

bloggen_tip_365dagen_locatie_van_bezoekers_google_analytics