Selecteer een pagina

Identiteit van je blog moet je in alle gevallen altijd behouden. Daar wil ik vandaag nog eens verder op in gaan. Dat is namelijk veel belangrijker dan een piek in je bezoekerscijfers of een paar euro’s die voor een advertorial worden betaald. Door een echte identiteit te creëren, bouw je namelijk een vaste fanbase op, ontvang je aanvragen voor bijpassende advertorials en kom je – in het geval van de zakelijk blogger – in contact met potentiële klanten die echt geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Euro’s belangrijker dan identiteit?

Dit sluit natuurlijk perfect aan bij het thema ‘jezelf onderscheiden als blogger‘. Toch zijn er qua identiteit nog wel wat aanvullingen. Wat te denken van voorstellen van mogelijke adverteerders die bloggers vaak ontvangen. Ga jij daar in mee, omdat je het liefst zoveel mogelijk gratis spulletjes krijgt? Kan er op je fashionblog zelfs een advertorial voor kozijnen staan, omdat je de euro’s belangrijker vindt?

Natuurlijk zijn dat af en toe lastige keuzes. Zeker als de dame van het pr-bureau zegt zo gecharmeerd van je blog te zijn en het product echt heel goed vindt passen. Als startende blogger vind je dat contact misschien wel belangrijk en kom je haar daarom tegemoet. Doe je dat één keertje dan pikt je vaste bezoeker dat nog wel, maar waai je echt met alle winden mee dan doet dat je blog geen goed. Daarom hamer ik er bij iedere tip ook op dat je vooral moet doen wat echt bij jouw blog past.

Hoe bepaal je je identiteit?

Voor ondernemers is een eigen identiteit heel belangrijk. Je blog is wat dat betreft echt een online visitekaartje. En zoals Anne Raaymakers jaren geleden al schreef; met een blog kun je je online identiteit als ondernemer heel goed ontwikkelen. Een identiteit is veel meer dan een logo of de uitstraling van de website. Bij de identiteit van een bedrijf is het belangrijk dat de kernwaarden en visie goed worden vertaald. Wat maakt je onderneming nu zo uniek? Hoe wil je dat de markt je ziet. Wie wil je bereiken. En misschien nog wel belangrijker; wat wil je niet uitstralen? Zorg dat dat voor jou heel helder is. Toets de ideeën die je voor je blog hebt aan die waarden. Zet ze desnoods op een lijstje en leg dat naast je pc. En lees ook het artikel ‘Merkidentiteit: eerst bepalen, dan vertalen naar marketing‘ eens.

bloggen_tip_365dagen_identiteit_onderscheiden_blog_uniek