Selecteer een pagina

Challenge organiseren om ter promotie in te zetten voor je bedrijf of blog. Een voordeel van een challenge als de 365dagenbloggen-variant is dat ik mijn eigen expertise in de kijker zet en daarmee nieuwe lezers trek. Dit kun jij ook doen.

Challenge wat voor jou?

Nu is zo’n challenge natuurlijk niet voor iedere (zakelijk) blogger weggelegd. En je hoeft het al helemaal niet zo extreem te doen als ik, want een heel jaar iedere dag posten is natuurlijk niet een uitdaging die veel anderen ook (durven) aangaan. Kies je voor een kortere periode dan zul je zien dat mensen snel aansluiten.

Een challenge kun je aan de ene kant vergelijken met een blogtag die je zelf hebt opgesteld. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om in die bepaalde periode iedere dag een vraag te stellen aan je deelnemers. Maar wat je nog meer ziet – en dan vooral op het zakelijke vlak – is dat er eerst een bericht (kan ook mail zijn) met uitleg volgt en dan een opdracht wordt gegeven aan de deelnemers van de challenge.

Wat voor voordelen heeft challenge

Het organiseren van een challenge heeft diverse voordelen. Ik zet ze op een rijtje:

  • je zet je blog echt in de picture én dat al voor aanvang als je je challenge promoot
  • je kunt je expertise tonen aan een groot publiek
  • bezoekers komen voor de challenge steeds weer naar je blog
  • je hebt meteen een berichtenreeks (hoef je je ook niet af te vragen waar je over moet schrijven)
  • je kunt ook nog deelnemers aan de challenge in het zonnetje zetten in blogpost; ook dat levert weer extra content op
  • natuurlijk levert het ook backlinks op
  • én verstuur je de berichten per nieuwsbrief dan levert het ook veel extra inschrijvingen op
  • kies je ervoor om de challenge met meerdere bloggers te starten (zoals je in het onderstaand lijstje ziet) dan kun je ook naar elkaar linken en zo een breder publiek bereiken.

Voorbeelden van een challenge:

Overweging voor ondernemers

Wel wil ik hierbij een overweging meegeven aan de zakelijk bloggers. Als je alle content gewoon openbaar op je blog zet, zoals ik dat doe, dan kan iedereen er altijd bij. Ook al de challenge achter de rug is. Veel ondernemers kiezen er dan ook voor om de challenge op een besloten deel te doen, waar in sommige gevallen de deelnemers na afloop ook niet meer bij kunnen. Ik heb hier bewust niet voor gekozen, omdat ik vind dat de tips voor iedereen (ook na dit jaar) beschikbaar dienen te zijn. Dit wordt ook voor jullie een naslagwerk. Maar ik snap de afweging wel; je geeft tenslotte wel gratis informatie weg tijdens zo’n challenge. En die verkopen sommige van de organiserende ondernemers ook gewoon in hun bedrijf, dus hier moet je altijd vooraf even over nadenken.

bloggen_tips_365dagen_challenge_organseren