Selecteer een pagina

Wat doe jij met oude berichten op je blog. Liggen die stof te happen in je archief, recycle je ze op social media of ga je ze updaten tot een nieuwe post? Vandaag zet ik wat mogelijkheden op een rijtje. Het is toch zonde dat nieuwe lezers anders die content nooit ontdekken.

Als je al jaren blogt, dan heb je een archief aan interessante berichten opgebouwd. Je ziet op dit moment dat veel bloggers ervoor kiezen om die berichten te recyclen op social media. Dit kan bijvoorbeeld met de Revive Old Post-plugin die je voor twitter kunt inschakelen. Zelf ben ik daar geen voorstander van. Als volger voel ik me iedere keer genept als ik op een linkje naar een bericht klik dat ik al eerder heb gelezen. Blog je al langer, maar zijn je social media kanalen nieuw dan kun je dit natuurlijk wel overwegen. Maar ook dan zou ik alleen kiezen voor goede, voor je blog relevante berichten. Nieuw op Pinterest, dan kun je natuurlijk oude afbeeldingen nog wel pinnen.

Maar je kunt dit ook anders oplossen. Door overzichtsberichten te maken. Veel bloggers plaatsen zo’n verzamelpost aan het eind van het jaar. Zo heb ik vorig jaar een overzichtje gemaakt van alle media-aandacht voor TwijfelMoeder. Toen ik een jaar online was, dook ik in mijn Google Analytics om daar een artikel over te schrijven, waarbij ik naar verschillende berichten uit mijn archief kon linken. Dit kun je iedere maand ook op je social media doen, dan deel je bijvoorbeeld de drie best gelezen berichten van die maand op Facebook of Twitter. Ook leuk voor je volgers om te zien wat er echt scoort. Je kunt er zelfs voor kiezen om een pagina te maken waarop je de best gelezen berichten standaard deelt. Die zet je dan op een duidelijk zichtbare plaats op je site.

Update schrijven
Je kunt er ook voor kiezen om een update te schrijven. In de loop van de tijd kan er zoveel veranderen, dat een aanvulling juist wenselijk kan zijn. Natuurlijk maak je hierbij een nieuw artikel aan, waarbij je bijvoorbeeld reageert op citaten uit een bericht dat je eerder schreef. Daarbij link je natuurlijk ook naar dat bericht, zodat de lezer die er ook nog eens bij kan pakken. Ideaal om te doen tijdens een rustige dag, waarop je qua onderwerp-inspiratie een beetje vastloopt.

Zeker als je zakelijk blogt dan is het natuurlijk altijd goed om actueel te zijn. Ik voeg aan het begin van het oude bericht dan altijd even UPDATE (met datum/tijd) en link naar het nieuwe bericht toe. Komen bezoekers via Google op het oude bericht binnen, dan weten ze ook meteen dat er recentere informatie beschikbaar is.

Plugins
Natuurlijk hou je bij de technische invulling van je blog ook rekening met je archief. Zorg er dus voor dat je altijd makkelijk door kunt klikken. Niet alleen naar de verschillende categorieën (want ook die lopen langzaam vol als je lang blogt), maar ook naar andere populaire berichten of meest recente berichten. Hier zijn allemaal handige plugins en widgets voor te vinden.

bloggen_tip_365dagen_archief_update_recycle