Wat doe jij met oude berichten op je blog. Liggen die stof te happen in je archief, recycle je ze op social media of ga je ze updaten tot een nieuwe post? Vandaag zet ik wat mogelijkheden op een rijtje. Het is toch zonde dat nieuwe lezers anders die content nooit ontdekken.
Als je al jaren blogt, dan heb je een archief aan interessante berichten opgebouwd. Je ziet op dit moment dat veel bloggers ervoor kiezen om die berichten te recyclen op social media. Dit kan bijvoorbeeld met de Revive Old Post-plugin die je voor twitter kunt inschakelen. Zelf ben ik daar geen voorstander van. Als volger voel ik me iedere keer genept als ik op een linkje naar een bericht klik dat ik al eerder heb gelezen. Blog je al langer, maar zijn je social media kanalen nieuw dan kun je dit natuurlijk wel overwegen. Maar ook dan zou ik alleen kiezen voor goede, voor je blog relevante berichten. Nieuw op Pinterest, dan kun je natuurlijk oude afbeeldingen nog wel pinnen.
Maar je kunt dit ook anders oplossen. Door overzichtsberichten te maken. Veel bloggers plaatsen zo’n verzamelpost aan het eind van het jaar. Zo heb ik vorig jaar een overzichtje gemaakt van alle media-aandacht voor TwijfelMoeder. Toen ik een jaar online was, dook ik in mijn Google Analytics om daar een artikel over te schrijven, waarbij ik naar verschillende berichten uit mijn archief kon linken. Dit kun je iedere maand ook op je social media doen, dan deel je bijvoorbeeld de drie best gelezen berichten van die maand op Facebook of Twitter. Ook leuk voor je volgers om te zien wat er echt scoort. Je kunt er zelfs voor kiezen om een pagina te maken waarop je de best gelezen berichten standaard deelt. Die zet je dan op een duidelijk zichtbare plaats op je site.
Update schrijven
Je kunt er ook voor kiezen om een update te schrijven. In de loop van de tijd kan er zoveel veranderen, dat een aanvulling juist wenselijk kan zijn. Natuurlijk maak je hierbij een nieuw artikel aan, waarbij je bijvoorbeeld reageert op citaten uit een bericht dat je eerder schreef. Daarbij link je natuurlijk ook naar dat bericht, zodat de lezer die er ook nog eens bij kan pakken. Ideaal om te doen tijdens een rustige dag, waarop je qua onderwerp-inspiratie een beetje vastloopt.
Zeker als je zakelijk blogt dan is het natuurlijk altijd goed om actueel te zijn. Ik voeg aan het begin van het oude bericht dan altijd even UPDATE (met datum/tijd) en link naar het nieuwe bericht toe. Komen bezoekers via Google op het oude bericht binnen, dan weten ze ook meteen dat er recentere informatie beschikbaar is.
Plugins
Natuurlijk hou je bij de technische invulling van je blog ook rekening met je archief. Zorg er dus voor dat je altijd makkelijk door kunt klikken. Niet alleen naar de verschillende categorieën (want ook die lopen langzaam vol als je lang blogt), maar ook naar andere populaire berichten of meest recente berichten. Hier zijn allemaal handige plugins en widgets voor te vinden.
Bedankt voor de tips, in de nieuwsbrief was ik al van plan de top 5 van die maand op te nemen. Nu maar even verder puzzelen hoe of wat. De plugin revive old posts Is in ieder geval uitgeschakeld.
Goede aanvulling, linda. Inderdaad kun je dit ook heel mooi in je nieuwsbrief doen. En de Twitter plugin toch uitgeschakeld, omdat je negatieve reacties kreeg?
Ik krijg er 0 negatieve reacties op en dat is een kwestie van goed instellen, integendeel: ze worden nog met grote regelmaat geretweet of als favoriet aangegeven.
Je kunt bepaalde berichten uitsluiten (bijv als ze geënt zijn op actualiteit en dus later niet meet van toepassing zijn). Je kunt aangeven dat artikelen ouder dan xxx dagen niet meer mogen etc.
Voor mij is het een belangrijke verkeersbron en niemand vindt het zo erg dat ze hebben geklaagd.
Denk dat je hierbij ook kanttekening moet maken dat je account nog vers is en je dus ook nog steeds veel nieuwe volgers krijgt. Voor hun is die info dus ook echt nieuw. Volg je al langer dan krijg je eerder het ‘nu weten we het wel’ gevoel. En inderdaad goed instellen is ook erg belangrijk als je er wel voor kiest.
Het ‘probleem’ met Twitter is dat het enorm vluchtig is. Je leest nooit alles van iedereen en daarom is herhalen bij dit medium juist zo krachtig. Mits je niet de verkeerde dingen herhaalt en niet te oude berichten. Ik heb nog geen 100 berichten en er is dus al wat herhaling in geweest. Zonder enige klacht. Maar met veel retweets en fav’s.
Ik zet het ook af en toe op twitter, maar dan lekker zelf, niet via een plugin. Ook zet ik erbij “uit de oude doos” dus dan weten de volgers die mij al erg lang volgen dat zij het waarschijnlijk al gelezen hebben!
Heb het inderdaad ook met oud en nieuw gedaan, terugblik en had toen zelfs volgers die het al gelezen hadden maar het nogmaals wilde lezen 🙂
Zo’n toevoeging als uit het archief of uit de oude doos is ook een goede.
Oudere artikelen komen bij mij ook naar boven via ‘related posts’. En via ‘recente reacties’ in de sidebar, doordat mensen blijkbaar via Google op een ouder artikel uitkomen en erop reageren.
Verder link ik – indien het past in en bij de tekst in een nieuw blog – (handmatig) naar eerdere artikelen over hetzelfde onderwerp.
Zo’n terugblik op het jaar vind ik wel een leuke om een keer uit te proberen. Over een maandje of 11, dus. 😉
Ik zet oude berichten nog wel eens in. Vooral als ze relevant zijn. Leeft er op twitter een discussie waar een oude blogpost van mij relevant bij is, gooi ik die er nog eens in (met hashtag). Op Facebook doe ik dat weer minder snel. Uiteraard verwijs ik wel naar oude blogpost wanneer er vragen worden gesteld of iets dergelijks.
Wat betreft het updaten zorg ik in de meeste gevallen voor een update van de oude blogpost. De oude vind ik dan niet mooi of goed meer, maar verwijderen doe ik liever ook niet. Door ze te verbeteren krijgen ze weer waarde en vind ik dat ik het ook weer mag delen.
Ja, jij kunt wat dat betreft volgens mij best vaak even een blogbericht van je tippen. Zoals jij update is inderdaad ook mogelijk. Denk ik jou geval ook belangrijk, omdat je geen verkeerde info op je blog wil hebben.