Selecteer een pagina

Facebook pagina vergelijken met concurrent. Ja, dat kan. En daar kun je absoluut inspiratie uit halen. Natuurlijk hoef je de concurrent niet te kopiëren, maar je kunt wel van zijn of haar keuzes leren.

Facebook pagina vergelijken

Natuurlijk kun je pagina’s van andere bloggers of van de concurrent liken en zo kijken wat ze doen. Maar krijg je dan echt een goed beeld? Nee, daar heb je helemaal geen zicht op. Ja natuurlijk zijn de berichten die geplaatst worden wel leerzaam; zeker als er veel reacties op volgen. Maar wat zie je verder nu? Op je eigen pagina kun je de statistieken zien, daar kun je iets uit halen. Maar vergelijken met de Facebook pagina van je concurrent is lastig.

Je Facebook pagina vergelijken met die van de concurrent is makkelijk met de mogelijkheid ‘Pagina’s om in het oog te houden’. Die ontdek je als je bij je statistieken helemaal naar onder scrollt. Eerst kom je dan de balk voorbij met gegevens van de afgelopen dagen, met vind-ik-leuks, bereik van berichten en acties. Vervolgens kom je voorbij het overzicht van je vijf recentste bericht en daarna heb je ‘Pagina’s om in het oog te houden’. Je moet hiervoor wel 100 pagina likes hebben. 

facebook_pagina_vergelijken_concurrentieWat kun je hier mee?

Nu maakt Facebook het trouwens ook makkelijk om die concurrent te vinden. Als ik het namelijk zo een beetje weet te doorgronden, geeft hij namelijk bij voorgesteld de pagina’s aan die jou ook al volgen. Ik gebruik deze functie al een tijdje en kreeg toen volgens mij een melding dat een bepaalde blogger mij volgde. Maar ik heb het nu getest met mijn twee andere pagina’s en als ik die toevoeg, krijg ik geen seintje.

Facebook pagina vergelijken doe je met deze functie door naar nieuwe pagina-vind-ik-leuks te kijken, het aantal berichten van die week en het aantal acties die die week plaatsvonden.Acties zijn vind-ik-leuks, reacties en gedeelde items. Je ziet dan hoe jij het doet, maar ziet ook wat de concurrentie doet. Als die nu ongeveer evenveel likes heeft, maar minder berichten plaatst en toch meer acties heeft. Dan is het zaak om eens een blik te werpen op de in die week geplaatste berichten.

Kopieer niet, maar leer.

Aan kopiëren heb je niets; dat werkt juist tegen je. Heeft je concurrent een bepaalde update geplaatst; dan kun je er bijvoorbeeld wel voor kiezen om een uitgebreide blogpost over dat onderwerp te schrijven. Als je dezelfde doelgroep bedient, weet je namelijk nu dat dat leeft bij de doelgroep. Deelt de concurrentie alleen blogpost, kijk dan welke blogberichten veel reacties krijgen en doe daar je voordeel mee. Je zult merken dat het bestuderen van de inhoud van die andere site je ook weer op veel ideeën brengt.

Facebook biedt meer inspiratie mogelijkheden voor bloggers; zo schreef ik gister over wat je kunt ontdekken in Facebook-groepen.

 

bloggen_tip_365dagen_facebook_pagina_volgen