Twitter: ontdek de wereld van hashtags en trending topics. Misschien ben je zelf al actief op dit sociale netwerk, maar vooral als zender. Natuurlijk deel je wat je schrijft met je volgers. Maar volg je ook je doelgroep? Aan de hand van hun tweets ontdek je wat hen bezighoudt.
Twitter als inspiratiebron?
Zelf ben ik erg fanatiek wat Twitter betreft. Ik heb al jaren een profiel en volg bijna twaalfhonderd mensen. Dat betekent dus dat er dagelijks ontzettend veel berichten voorbij komen. De ene interessanter dan de andere, maar er zijn iedere dag wel berichten waarvan ik denk ‘daar heb ik iets aan’. Niet altijd om letterlijk over te bloggen, maar ook ter uitbreiding van mijn kennis.
Voor mij is Twitter dus niet alleen een platform waar ik mijn gedachten en blogberichten met de buitenwereld deel. Nee, voor mij is het echt een inspiratiebron. Soms triggert een bericht me zo dat ik het zelfs besluit te delen. Via de embed functie (later deze ochtend volgt uitleg) is dat ook mogelijk. Ik kan me voorstellen dat als jij mensen uit je branche volgt – en dan zou ik zeggen de invloedrijke mensen uit je sector – dat dit ook tot interessante input voor berichten op je zakelijk blog geldt. Vaak hebben deze personen een groot aantal volgers, waardoor zij natuurlijk ook invloed hebben op welke berichten populair worden. Wil je al die belangrijke personen uit de branche als het ware op Twitter bundelen. Dan kun je een lijst aanmaken.
Hashtags en trending topics
Maar wat voor iedere blogger – persoonlijk of zakelijk – interessant is, is om een blik te werpen bij de zogenaamde trending topics. Dat zijn de onderwerpen waarover op dat moment het meest wordt gepraat. Zo’n onderwerp kun je natuurlijk perfect gebruiken ter inspiratie voor een blogbericht. Naar die populaire onderwerpen wordt namelijk op dat moment volop gezocht. Geen gebruik dus aan geïnteresseerde lezers. Natuurlijk let je wel op het feit of die trend voor jou relevant is of niet.
Hashtags zorgen ook voor inspiratie. Die voeg jezelf waarschijnlijk ook wel eens aan berichten toe, zoals #365dagenbloggen, als je een bericht op Twitter plaatst. Als je daar nu op klikt, dan zie je allerlei andere tweets waarin deze hashtag is gebruikt. Een handig overzicht waar je niet alleen interessante invalshoeken, maar ook je doelgroep ontdekt.