Verplaats je in je lezer; blog tip 20 klinkt misschien als een open deur, maar het gaat hier nog al te vaak mis. En niet alleen bij zakelijk bloggers. Ook al die bloggers met een food, fashion, lifestyle of noem maar op-blog hebben glijden hier af en toe flink uit…
Zo is er op dit moment een trend gaande, waarbij iedere blogger over verschillende aspecten van bloggen gaat schrijven. Natuurlijk biedt het een leuk kijkje achter de schermen, maar zorg dan wel voor een artikel dat meerwaarde heeft voor je lezer. En niet de zoveelste opsomming van standaard blogzaken waar je lezer eigenlijk niets mee heeft.
Wil je als beautyblogger echt over blogzaken schrijven; maak dan een artikel over hoe jij die geweldige beautyfoto’s maakt. Dat is niet alleen interessant voor bloggers – daar doen ze het voor, omdat ze lezers willen scoren via allerlei link-dump-facebook-blog groepen – maar ook voor je lezer. Die ziet namelijk hoe jij die foto’s maakt.
Zakelijk
Verplaats je dus echt in je doelgroep. Of in het geval van de zakelijk blogger, verplaats je in je (potentiële) klant. Wat heeft hij of zij aan je product of dienst. Welk probleem lost het op. Je wil natuurlijk lezers bereiken die ook echt geïnteresseerd zijn in je aanbod. Schrijf over zaken waar je klanten tegenaan lopen. Zonder dat je ze iedere keer wijst op ‘die geweldige dienst’ die je zelf aanbied. Als je vakkennis uit je blog blijkt, dan is de kans groot dat ze sowieso voor jou kiezen. Het je gunnen, omdat je ze al van waardevolle informatie hebt voorzien.
Natuurlijk kun je het ‘gevonden worden door potentiële klanten’ als blogger ook zelf beïnvloeden. Wie neemt er tenslotte geen kijkje op Google als je een prangende vraag hebt? Als jij weet welke vraag je doelgroep heeft, dan kun je daar een bericht rond schrijven. Wat de titel betreft; die hoeft echt niet te catchy – als je maar zorgt dat de belangrijkste zoekwoorden in de titel staan. Zo wordt de kans echt groter dat je boven je concurrenten uitsteekt op Google. Daar zijn helemaal geen dure AdWords-campagnes voor nodig.
Ik probeer er nu ik een eigen domein heb inderdaad meer op te letten dat ik een goede titel gebruik. Ik merk dat door de tips die ik hier lees en op enkele andere blogs, dat ik daar veel mee kan en ook mijn blog steeds meer vorm ga geven. Dus ga vooral door met tips geven!
Je verdiepen in je doelgroep is echt een belangrijke ‘key activity’ om de juiste boodschap over te brengen. Veel mensen blijven vaak hangen in een eigen schrijfstijl, die daarbij niet aansluit. Ik vind dat je goede punten aanhaalt, die een gemiddelde schrijver wel eens wakker kan schudden. Ondanks dat je het al enige tijd geleden hebt geplaatst, vind ik het voor de dag van vandaag nog steeds relevant 🙂
Liefs,
Jolein