Selecteer een pagina

Persberichten zijn een eenvoudige bron van informatie. Ze ploffen zo in je inbox, waardoor je binnen no time verschillende ideeën kunt hebben voor je blog. Natuurlijk kleeft daar ook een nadeel aan; deze berichten gaan ook naar je concurrenten.

Hoe ontvang ik persberichten?

Als je net start met bloggen, krijg je niet meteen persberichten in je inbox. Nee, dan zul je zelf contact op moeten nemen met voor jou interessante bedrijven. De beauty, lifestyle, fashion, food, travel en mama -bloggers zijn dan aan het juiste adres bij persbureaus. Deze bureaus worden namelijk door bedrijven ingeschakeld om de publiciteit te verzorgen. Dat betekent dat zij persberichten verzenden en – als dat voor het bedrijf relevant is – ook test-exemplaren tot hun beschikking hebben.

Wil je nieuws over boeken ontvangen, dan wordt dit verzorgd door de uitgeverij. Artiesten op de voet volgen en dus te horen krijgen wanneer een nieuw album uit komt, dan moet je bij de platenmaatschappij zijn. Voor persberichten over de nieuwste films moet je bij filmmaatschappijen zijn. En wat nieuwe tv-programma’s betreft, daar kan de persdienst van de betreffende omroep je bij helpen. En wat de zakelijk blogger betreft die wil schrijven over relevante instanties uit de branche; klopt daar even direct aan. Die hebben meestal een eigen persbestand waarin (regionale) media zijn opgenomen.

Hoe kom ik op de perslijst?

Als jij aan de perslijst toegevoegd wil worden, dan kun je dus met bovenstaande organisaties contact opnemen. Stuur ze een mailtje waarin je wat meer over je blog vertelt. Wat is je doelgroep. Hoeveel unieke bezoekers heb je per maand en wat is het aantal pageviews. Heb je speciale rubrieken waarbij je input zoekt, geeft dat dan ook aan. Plaats je reviews? Natuurlijk kun je dat dat benoemen, maar ga niet meteen ‘bedelen’ om gratis recensie-exemplaren. Hoe zou jij het vinden als iemand die je niet kent daar meteen bij jou om vraagt. Als je perscontact ziet dat je serieus bezig bent en ook een – voor het merk interessant – bereik hebt, dan zal deze je echt wel zelf benaderen met de vraag of hij of zij je adres mag om eens iets toe te sturen.

Begin niet meteen over betaalde mogelijkheden, daar ben je namelijk bij pr-bureaus (en de clubs die persberichten versturen) echt voor aan het verkeerde adres. Een persbericht is namelijk free publicity voor een bedrijf. Ze versturen deze berichten in de hoop dat het betreffende nieuws wordt overgenomen in verschillende media. Of dat het persbericht zo triggert dat een bepaalde krant, tijdschrift of website meer over het bepaalde product of persoon wil schrijven.

Verzameling persberichten

Daarnaast heb je ook nog partijen die puur persberichten versturen. De Perslijst bijvoorbeeld is een initiatief waarbij je je kunt aansluiten. Bedrijven kunnen via deze weg een persbericht versturen naar de aangesloten media. Ook ANP en Novum versturen persberichten; maar een lidmaatschap is voor een blogger wel heel duur. Verder heb je sites waarop persberichten worden verzameld, waarbij ik ANP Pers Support eigenlijk de enige aanrader vind.

Natuurlijk kun je ook altijd Googlen op persbericht en het onderwerp waar je over blogt. Dit kan voor de zakelijk blogger misschien interessant zijn om zo relevante informatie te ontdekken. Zo heb ik regelmatig berichten ontdekt van universiteiten, die vaak een persbericht uitbrengen over interessante onderzoeken waarop studenten promoveren.

Wat doe je met persberichten

Als je eenmaal op de lijst staat, dan weet je zeker dat je dagelijks de nodige berichten in je inbox krijgt. Toen ik nog meerdere blogs beheerde, was honderd berichten per dag echt geen uitzondering. Ik heb daarom maar een speciaal e-mailadres voor persberichten aangemaakt. Dan ‘verzuipt’ mijn zakelijke mail, niet meer in de zee van persberichten. Maar wat doe je nu eigenlijk allemaal met die berichten?

Natuurlijk kun je persberichten letterlijk overnemen. Dat mag. Dat zie je in kranten bijvoorbeeld ook heel vaak. Die plaatsen regelmatig hetzelfde – soms wat aangepaste – bericht van ANP. Online is dat tricky. Ben je razendsnel en daardoor ook de eerste die publiceert dan is het nog niet zo heel erg. Maar ben jij de zoveelste dan zal Google dit zien als duplicate content. En dat wil je echt niet… lees dit blog maar eens. Dan kun je beter het bericht herschrijven of extra informatie aanvragen, zodat je een nieuw bericht kunt schrijven dat echt bij je blog past.

Valkuil gebruik persberichten

Het gebruik van persberichten door bloggers brengt ook een valkuil met zich mee. Als je dit namelijk meteen overneemt en er weinig eigen draai aan geeft dan ben je de zoveelste die die dag of week schrijft over merk x. Doe je er dan niets speciaals mee dan zit je lezer daar echt niet meer op te wachten. Die heeft dat nieuws dan al bij een andere blogger gelezen.

Laat je vandaag door een persbericht inspireren, waarbij je zorgt dat het echt bij je blog past.

bloggen_tips_365dagen_persberichten