Selecteer een pagina

Google Alerts zorgen direct voor een goed blogonderwerp. Als jij de alerts instelt op onderwerpen die voor jouw blog interessant zijn, dan kun je altijd actueel zijn. Hoe het werkt en wat voor voordelen het biedt, leg ik in blog tip 55 uit.

Hoe werkt Google Alerts

Ieder die een Google-account heeft, kan Google Alerts gratis gebruiken. Je geeft een zoekwoord of zoekzin in en op het aangegeven moment krijg je een overzicht in je mailbox. Je kunt daarbij verschillende opties aangeven: hoe vaak je het bericht wil, welke bronnen hij doorzoekt, in welke taal het bericht moet zijn, in welke regio hij moet zoeken, hoeveel resultaten hij toont en naar welk adres ze worden gestuurd. Maar je kunt ook algemener zaken naar jezelf laten sturen. Bijvoorbeeld sport-nieuws, entertainment, wetenschap/techniek of wat er in Nederland speelt. Als je de resultaten doorneemt, zul je zien dat je meteen verschillende goede blogonderwerpen hebt. Natuurlijk kopieer je die berichten niet letterlijk, maar gebruik je ze alleen ter inspiratie.

Welke zoektermen je ingeeft is helemaal aan jou. Ben je werkzaam in een bepaalde bedrijfstak en blog je daar over dan is die vraag natuurlijk niet zo lastig, dan wil je op de hoogte blijven van wat speelt in jouw branche. Schrijf je over een algemeen thema zoals food, fashion of beauty, dan kun je natuurlijk daar voor kiezen, maar je kunt ook een iets specifiekere term opgeven. Als fashion blogger kun je bijvoorbeeld kiezen om dan een aantal (op je blog) populaire merken als zoekterm in te geven. Je bezoekers zijn geïnteresseerd in dat merk en jij kunt ze door die alert ook snel op de hoogte brengen.En als foodblogger kun je bijvoorbeeld termen als quinoa, superfoods, raw food en dat soort zaken ingeven. Heb jij al eens zoekwoorden-onderzoek* gedaan, dan weet je op welke termen je zelf goed wordt gevonden. Die woorden kun je ook ingeven, want heb je op dat vlak ook altijd nieuwe inspiratie.
* hier ga ik het later deze challenge ook nog over hebben

Blog- of bedrijfsnaam in Google Alerts

Waarschijnlijk Google jezelf, je bedrijf of blog wel eens. Maar vergeet ook je blog- of bedrijfsnaam niet in te stellen in Google Alerts. Niet alleen ter inspiratie voor nieuwe blogs, maar ook om te weten wat er over je blog of bedrijf wordt geschreven. Daar ben je tenslotte nieuwsgierig naar. Je kunt daarnaast reageren als het desbetreffende artikel om een reactie vraagt; of je kunt ‘m gebruiken als ‘social media-vuller’. Wel zo leuk om een artikel waarin je positief wordt genoemd even te delen. Laat men zich negatief uit, waak dan voor de discussie valkuil en bedenk eerst goed hoe je hierop wil reageren. Discussies online hebben namelijk niet zoveel zin.

Zelf heb ik bijvoorbeeld ‘blogspiratie’ in mijn Google Alerts gezet. Ik wil natuurlijk weten wanneer mijn blogtag is ingevuld. Dan kan ik mijn overzicht bijwerken en deze ook delen met mijn volgers. Wel zo netjes natuurlijk naar de blogger die de moeite heeft genomen om ‘m in te vullen. Maar ook als je regelmatig wordt geïnterviewd dan is het ook mooi om een ‘in de media’ rubriek of pagina te maken. In het geval van de zakelijke blogger kun je zo namelijk laten zien dat je niet alleen zelfbenoemd specialist bent, maar ook zo wordt gezien door de media.

Zakelijke meerwaarde

Wil je nu nog meer weten over Google Alerts, dan is de verzameling artikelen van FrankWatching ideaal. Deze site beschrijft online trends, tips en tricks. Als je zakelijk gezien nog meer uit online wil halen, dan is dit echt de plek waar je moet zijn.

Zo leggen ze in dit artikel bijvoorbeeld uit hoe je Google Alerts kan gebruiken om prospects te vinden. Als uitzendbureau ben je bijvoorbeeld benieuwd naar bedrijven die een vacature hebben. En werk je voor een bouwbedrijf dan wil je op de hoogte zijn als organisatie aan kondigen dat ze (ver)bouwplannen hebben. De goede zoekterm ingeven is hierbij essentieel; je wil tenslotte niet worden overspoeld met alerts maar juist waardevolle berichten spotten.

bloggen_tip_365dagen_google_alerts