Selecteer een pagina

Buzz – wat is nu populair op social media. Niet alleen doe je zo inspiratie op, maar je hebt ook nog eens kans dat je met dit artikel zelf mee op de bestaande buzz lift. Wat het is en waar kun je die onderwerpen spotten, leg ik vandaag uit.

Wat is een buzz?

Het Engelse werkwoord to buzz betekent letterlijk geroezemoes. Een buzz is dus iets waar veel over wordt gesproken. Zo’n bericht wordt onderling besproken, gedeeld en verder verspreid. Natuurlijk kan dit ontstaan vanuit een strategische campagne, waarbij gebruik wordt gemaakt van buzzmarketing, maar ook vanuit een simpel nieuwtje.

Zelfs met een bericht op je blog dat jij schrijft, kun je een enorme buzz creëren. Weet je dat vooraf? Ja, soms heb je natuurlijk wel een gevoel van ‘dit kan wel eens wat worden’. Als je echt een bericht hebt geschreven dat voor opschudding zorgt en het heeft ook nog eens een hoge nieuws- en media waarde dan kan het echt wel wat worden. Weet je ook nog eens relevante influencers te bereiken dan moet het goed komen. Populaire bloggers, invloedrijke twitteraars en bekende Nederlanders hebben hier echt veel invloed op. Maar nog vaker word je door het succes verrast. En die ene post waarvan jij dacht; dat gaat ‘m helemaal worden – nou… dat valt dan wel tegen. Elja Daae schreef daar gister trouwens nog een leuk bericht over.

buzz_sumoBuzz op dit moment

Als je zelf een buzz wil creëren gebruik je natuurlijk je eigen inspiratie, maar als je wil schrijven over zaken die nu populair zijn op social media dan kun je een tool als buzzsumo gebruiken. Zelfs de gratis test-mogelijkheid biedt relevante informatie. Als ik op blogger zoek, dan zie je dat het bericht ‘A Christian Blogger Stopped Wearing Yoga Pants For Her Husband So She Wouldn’t “Entice” Men‘ het afgelopen jaar het meest is gedeeld over diverse social media. Dit bericht heeft maar liefst 112.295 Facebook shares! Daarmee is het het bericht dat het meest via Facebook is gedeeld met het woord ‘blogger’ in.

Je kunt zelf het zoekwoord invoeren dat bij jouw blog past. Daarbij kun je de periode zelf aanpassen, maar ook het type bericht en het social media waar je de populariteit wil checken. Ze kunt zelfs taal en land kiezen. Nadeel van de test van de pro-versie is dat je niet ongelimiteerd kan zoeken. Bepaal dus vooraf goed welk zoekwoord je wil gebruiken en ga dan pas aan de slag.

Trending topic

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van Google Trends, die ook laat zien welke berichten populair zijn. Over trends spotten, schreef ik gister al meer. Maar ook simpel op Twitter kijken, zorgt voor buzz-spiratie.Daar heb je namelijk – als je de webversie gebruikt – links de populaire termen staan; de zogenaamde trending topics. Heb je geen twitter, dan kun je ze ook hier spotten (ook voor tweeps erg handig overzicht).

bloggen_tips_365dagen_buzz_populair_socialmedia